Bent u werkzaam bij of voor een beroepsvereniging of organisatie in de gezondheidszorg en problematisch middelengebruik en verslaving bespreekbaar maken binnen uw organisatie? ABS-zorgprofessionals heeft verschillende materialen en communicatiemiddelen ontwikkeld om u en uw organisatie hierbij te ondersteunen. Op deze pagina kunt u deze materialen snel en gemakkelijk downloaden.

De campagnematerialen kunnen voor de volgende doelen worden ingezet:

  • Het aanzetten van betrokkenheid en dialoog binnen de beroepsgroep of een organisatie: open vragen vormen de rode draad in de communicatiematerialen. Deze stimuleren tot nadenken en brengen de dialoog over middelengebruik en verslaving bij zorgprofessionals op gang.
  • Het op gang brengen van bewustwording bij mensen binnen de beroepsgroep dat:
    • problematisch middelengebruik en verslaving niet samengaan met werk;
    • stoornissen in het gebruik van middelen en gedragsverslaving te behandelen ziektes zien.

Bij de inzet van deze materialen is het belangrijk te beseffen dat:

  • zorgprofessionals met een stoornis in het gebruik van middelen of een gedragsverslaving vaak niet of veel te laat hulp zoeken;
  • collega’s, werkgevers, vrienden en familie een belangrijke rol kunnen spelen bij vroegsignalering en het bespreekbaar maken van deze problematiek;
  • stoornissen in het gebruik van middelen en gedragsverslavingen een risico vormen voor de patiëntveiligheid, de gezondheid van de zorgprofessional en een gezond en veilig werk- en leerklimaat;
  • beleid of een procedure gericht op middelengebruik en verslaving noodzakelijk is om een gezond en veilig werk- en leerklimaat te creëren waarin:
    • zorgprofessionals in gesprek durven te gaan met collega’s die mogelijk te maken hebben met een stoornis in het gebruik van middelen of een gedragsverslaving;
    • zorgprofessionals die te maken hebben met een stoornis in het gebruik van middelen of een gedragsverslaving zich durven te uiten, zich willen laten behandelen en na behandeling veilig kunnen terugkeren naar werk.

Lees eerst goed de handleiding voor het gebruik van de campagnematerialen.

Is uw communicatie gericht op artsen, dan verwijzen we u graag naar onze kant-en-klare materialen van ABS-artsen.