In gesprek gaan over middelengebruik en verslaving
ABS-zorgprofessionals geeft u verschillende handvatten hoe u een onderwerp als problematisch middelengebruik en verslaving bespreekbaar kunt maken. Bekijk daarvoor onderstaande animatie en lees de gesprekstips in de informatiesheets.
Verschil tussen ‘bespreekbaar maken’, ‘aanspreken’ en een feedbackgesprek
Er is een verschil tussen iets bespreekbaar maken of met elkaar in gesprek gaan en iemand op gedrag aanspreken. Bespreekbaar maken en met elkaar in gesprek gaan, geven de ruimte om in een gelijkwaardige setting zorgen te uiten richting een collega. Zonder oordeel. En dat is bij een ziekte als verslaving van groot belang.
Ook is er een verschil met feedbackgesprekken. In een gesprek over middelengebruik of verslaving, legt u feiten neer, gekoppeld aan die persoon zonder uw oordeel te geven. U deelt als het ware wat u gezien hebt of wat opvalt. Bij het geven van feedback geeft u een terugkoppeling op wat het gedrag van de ander met u doet en hoe het op u overkomt. U praat vanuit uw standpunt met een boodschap gericht vanuit uzelf. Deze boodschap nodigt uw gesprekspartner uit om begrip op te brengen voor uw kant van de zaak.
Vragen voor een goed gesprek
ABS-zorgprofessionals heeft een set kaarten ontwikkeld met ‘Vragen voor een goed gesprek’. Hierop staan prikkelende vragen waarmee u problematisch middelengebruik en verslaving bespreekbaar kunt maken binnen uw organisatie, zoals:
- Zou jij beterschap appen naar een collega die verslaafd is?
- Wat voor collega wil jij zijn?
- Wat heb jij nodig om het vol te houden?
- Middelengebruik en verslaving: waar ligt de grens?
- Wanneer vind jij middelengebruik problematisch? En wanneer bij een collega?
Op de pagina Materialen vindt u deze vragen onder de bewustwordingscampagne in verschillende communicatiematerialen, zoals advertenties en afbeeldingen voor LinkedIn en PowerPoint-presentaties.